torsdag, augusti 27, 2015

' Vår värld är inte frisk, den är sjuk' Expressen GT Läs Frida Boisens syn på saken - GUDS SOPPRÖTTER, Min text/Dikt



Jag sitter med rutan nedvevad. Sol i ansiktet. Njuter av nuet. Av lyckan i det lilla. En man kommer ut från snabbköpet. Jag ler. Det skulle jag inte ha gjort.

– Vad fan glor du på, ditt jävla luderansikte, ryter mannen åt mig, går mot mig, med blicken låst i min.

Mitt leende fastnar. Pulsen slår.

Ett ögonblick är jag övertygad om att han ska ge mig en rak höger. Slå mig blodig, rätt i mitt luderansikte.

Medan mitt lilla barn sitter i baksätet och ser på.

Men han viker av. Nöjer sig med att spänna ögonen i mig. Skrämma mig. Han lyckas. Jag är rädd. Hjärtat dunkar, högt i den fridfulla landsbygden.

Hans beteende är inte friskt. Det är sjukt.



19-åriga Agnes Hedengård har ett BMI som säger att hon är underviktig.

Men modellagenturerna säger att hon är för stor, för tjock.

Men hon är ju inte tjock, hon är mager. Hon spelar in en film i underkläderna, i spegeln, och berättar för oss om det uppenbara.

Modevärldens bild av hur en kvinna får se ut är inte frisk. Den är sjuk.



Mona Walter, valde att konvertera från islam till kristendomen,

för att slippa höra sina landsmäns rop om att hon inte var en ärbar kvinna som täckte sig.


I dag lever hon med skyddad identitet och blir kallad hora mitt framför SVT:s kameror, när hon visar sig på gatan i Rinkeby.

– Det här är inte Sverige, ropar en av männen efter Mona.

Men det är Sverige, 2015.

Och att män hotar kvinnor, kallar henne för hora, är inget problem isolerat till förorten.

Det är ett sjukdomstillstånd som syns i hela vårt land.

Från norr till söder, i de exklusivaste kretsar, såväl som i de fattigaste. I landsbygd och i stad.

I ett land där det inte räcker att en 19-årig ung kvinna redan är mager, för att duga på bild.

I ett Sverige där hon måste svälta sig själv för att bli än mer utmärglad, innan hon passar framför kameran.

Det är inte friskt. Det är sjukt.

I Frankrike är modeller med ett BMI under 18 förbjudna sedan i början av året. Men i

Sverige fortsätter vi att hylla det sjukligt utmärglade idealet.

Agnes har ett BMI på 17,5. Men det räcker inte. Hon tar fortfarande för mycket plats.


Det är inte friskt. Det är sjukt.



Sverige 2015 är också ett land där Mona inte själv får välja den religion hon vill,

där hon inte får välja att ha håret i tofs och gå klädd i en vanlig höstkappa i Rinkeby, utan att män kallar henne för hora.

Det är inte friskt. Det är sjukt.

Jag undrar: När ska Sverige bli ett land, där kvinnor får ta plats.

Där hon får göra egna val, får ha en egen röst, eller rentav ha bröst på bild, och fortfarande anses vacker.

Få byta religion om hon vill, utan att behöva leva under dödshot.

Få förespråka jämställdhet utan hot om att hon bör våldtas. Få le i solen, utan att bli kallad för luder.

Ni män, som tror att ni har rätt att förvägra kvinnor att se ut som de vill,

ni män som tror att ni har rätt att tysta kvinnor, tvinga kvinnor, hota kvinnor med våld - snälla, tänk om.

För ni har fel. Ni har ingen sådan rätt. Det ni gör är inte friskt. Det är sjukt.

Och ni män, som redan lärt era nioåriga söner att kalla våra döttrar för hora i skolan, det ni gjort, det är inte friskt.

Det är sjukt. Bottenlöst sjukt.

Jag längtar efter ett fritt land. En fri värld. Där både kvinnor och män får le i solen.

Utan hot, utan hat. Tillsammans.

I en värld som är frisk, inte sjuk.


Publicerad 26 aug  Av Frida BoisenGT
    frida.boisenAHgt.se

http://www.expressen.se/gt/kronikorer/frida-boisen/var-varld-ar-inte-frisk-den-ar-sjuk/
_______________________________________






jirsbjorklunds text nedan



GUDS SOPPRÖTTER



Rabbi

Präst
Imam
Gud slog mig en signal

han bad mig säga:

'Be kvinnorna om ursäkt

Backa stilla ut i tystnaden

Sopprötter.'

Ja, det var det hela men

att gud pratar om sopprötter

förvånade mig vad


är en sopprot?

Men det är klart

Gud vet allt som ni

brukar säga till barn när

de ska sova.


______________________



©2015jimrsbjörklund



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar